iPhoto
Posted: 26 January 2010 02:21 PM   [ Ignore ]
Newbie
Rank
Total Posts:  1
Joined  2010-01-26

Hvordan kan det være, at iPhoto “går kold” når jeg overfører billeder fra mit digitale kamera til iPhoto. Jeg gør det som proceduren foreskriver: ” Forbind camera med MacBookPro via USB-kabel og tænd for kameraet, og accepter import.” Efter “succesfuld overførsel” disconneceter jeg kameraet, og vil så gerne se de billeder der er overført. Men så går iPhoto i sort - bogstaveligt- den bliver sort. Man kan slet ikke noget. Løsningen er selvfølgelig at lukke iPhoto ned og genstarte den. Men det er da træls - Hvad gør jeg forkert?

Profile

Posted: 29 January 2010 10:07 AM   [ Ignore ]   [ # 1 ]
Administrator
RankRankRank
Total Posts:  68
Joined  2010-01-18

Mja, det er den slags man kan kategorisere under “et godt spørgsmål” :)

Mit bud er, at du ikke “skubber kameraet ud” før du disconnecter det, og det er det iPhoto bliver forvirret over.

Nu har jeg ikke lige mit kamera ved mig, men jeg mener der kommer et lille “skub-ud ikon” til højre for dit kamera, når det er tilsluttet og du har iPhoto åbent?

Jeg kan vise hvordan det ser ud i iTunes:

20100129-g6inacndefwh1cqsbk7882katq.png

I iPhotos hjælp skriver de følgende:

After you finish importing your photos, click the Eject button or drag the camera’s icon from the Source list to the iPhoto Trash, turn off your camera, and then disconnect it from your computer.

Så jeg formoder der vil være et eject-ikon tilsvarende det, der findes i iTunes.

Når man ikke skubber sit kamera ud, formoder iPhoto det stadig er connectet, og det dermed kan “bruge det” stadigvæk. Jeg har programmeret en del, og i programmerings-kredse taler man om at håndtere den slags som at “handle unexpected errors gracefully”. Altså at man viser en fejl eller lignende, og ikke bare lader sit program gå ned, uden at informere brugerne om hvad den “korrekte” fremgangsmåde er.

Det tror jeg ikke Apple har gjort i dette tilfælde, men jeg tror du kan komme ud over problemet, ved at skubbe kameraet ud, inden du gør mere i iPhoto efter en import.

Prøv det, og ellers kigger vi lidt mere på det - og tak for dit spørgsmål :)

Profile

Posted: 29 January 2010 11:27 AM   [ Ignore ]   [ # 2 ]
Administrator
RankRankRank
Joined  2010-01-18

Jeg har efterfølgende fået lidt flere informationer, og det viser sig at iPhoto ikke går ned som sådan, som jeg havde antaget.

Det der sker er, at når billederne er importeret, og man derefter dobbeltklikker på et af dem, for at se det i stor udgave eller lave billedbehandling på det i iPhoto, vises der bare en helt sort skærm hvor billedet skulle være - intet billede what-so-ever.

Og det har jeg ikke lige en forklaring på, men vil grave lidt mere i det. Har andre en idé til, hvad der skal skabe den “opførsel”, så post endelig om det. Problemet retter sig, hvis man slutter og starter iPhoto igen, så vises billedet korrekt.

Sært ...

Profile

Posted: 29 January 2010 11:41 AM   [ Ignore ]   [ # 3 ]
Administrator
RankRankRank
Joined  2010-01-18

Jeg har fundet dette indlæg, på Apples Support-fora, hvor der foreslås to ting:

1: Formattér kortet i kameraet, og se om det retter problemet.

2: Lav en backup med Time Machine og start så iPhoto med Command + At tasterne holdt nede, og vælg at genopbygge databasen, som vist herunder.

20100129-ex4m3d4gxe7efp1umdurgj826k.png

Jeg ville dog prøve at reparere permissions først, som vist med pilen. Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at det er permissions/rettigheds-relateret, og tror denne rebuild vil løse problemet. Ellers kan man prøve det andet, at rebuilde fra en backup.

Lad os høre om noget af dette hjælper, eller graver vi bare lidt mere i det smile

Profile