Hej min ven,
Super spørgsmål! Først vil jeg komme med et lidt utraditionelt forslag, som jeg selv bruger i stor stil. Det er tit man gerne vil bruge nogle flotte billeder, og man kan finde meget ved at bruge Google Image Search. Men der kan være copyright-snavs, billederne er sikkert ikke i den opløsning man ønsker, eller man skal bruge megen tid på at gøre dem brugbare.
ISTOCK PHOTO
I stedet bruger jeg et par dollars, på at købe billeder i høj kvalitet hos iStock Photo. De har billeder af ALT, blandt andet kan du finde mine “gule mænd” fra siden med boganmeldelser på Dansk Apple Forum, på iStock her.
Når man finder et billede man vil bruge, kan man købe nogle “Credits” og alt efter hvilken størrelse man skal bruge billedet i (som regel den mindste eller næst-mindste til web og banners), køber man det for en eller to Credits. 12 Credits koster 100 kr. og bliver billigere jo flere man køber ad gangen.
Det helt fede ved iStock er, at man kan tildele et billede til en Lightbox, så det gemmes til senere. Jeg har Lightboxes til Dansk Apple Forum, banners, personer, computere og så videre. Så når man falder over et fedt billede, kan man gemme det til man får brug for det.
iStock kan spare en for mange timers søgen, og mange timer i et billedbehandlings-program, for få penge. Hvis du vil prøve det, har jeg nogle Credits, så du kan sende mig et link til et billede du gerne vil have, så skal jeg nok “sponsorere” et enkelt billede til dig :)
Nå, nok om iStock og tilbage til dit spørgsmål! :)
BILLEDFREMVISER
Skal man “bare” beskære og konvertere formater, er der jo Billedfremviser (Preview.app) der kan lidt af den slags. Men det er noget begrænset, og vil man gerne lave tekst, arbejde lidt med lag og i det hele taget gøre filer klar til nettet, er det som regel slet ikke nok.
PIXELMATOR
Dit spørgsmål er faktisk noget min Far og jeg har talt meget om, for han har heller ikke brug for Photoshop eller andre meget avancerede og dyre billedbehandlings-programmer. Så vi har fundet et rigtig godt program, der ikke koster ret meget, og som kan en masse, nemlig Pixelmator til 342 kr.
Faktisk er jeg blevet så vild med det, at jeg sjældent starter Photoshop, selv om jeg har arbejdet med Photoshop i mange år, og kender det ud og ind. Det er kun når det virkelig er nødvendigt, at jeg bruger det, for Pixelmator har lag og mange andre funktioner, man normalt skal betale meget mere for.
Husk at vælge File > Export for Web når du gemmer til nettet, så får du bedste resultat.
PICTURESQUE
Et andet billigt program jeg bruger rigtig meget, er Picturesque. Det er super til at lave en lille lækker effekt på sine billeder, og kan også beskære og konvertere til andre formater.
Du kan se nogle eksempler på dets muligheder, her på Dansk Apple Forum. Blandt andet har jeg lagt lidt kurver på Facebook logoet her, og her har jeg lagt skygge, ramme og perspektiv på billedet af HTML-koden. Især er jeg vild med perspektiv-mulighederne, der kan “vende” et billede på siden, det ser fedt ud i mange tilfælde.
De viste effekter er ret nedtonede, men man kan lave rigtig mange flotte effekter med Picturesque. Til 165 kr. er det et program, alle webudviklere bør have i værktøjskassen :)
ANDRE IMAGE EDITORER - GRATIS
Skal det være gratis, er der også mange muligheder, som jeg dog ikke selv har testet. Der er GIMP der er kendt fra Linux, der er Seashore der er GIMP med et bedre interface og der er Apples sektion med billedbehandlings-apps fra deres Downloads-site.
Håber det gav lidt inspiration, ellers siger du bare til, så finder vi lidt flere eksempler. Men en konklusion kunne være, at jeg vil anbefale Pixelmator og Picturesque :)